Skolen har hele landet som inntaksområde og står åpen for alle som fyller vilkårene for inntak i offentlige skoler. Inntaksreglementet blir vedtatt av skolestyret. Viser til Friskoleloven § 3-1.
Ordinær søknadsfrist er 1. mars. Hovedinntaket blir normalt gjennomført innen 15. mars. Elever på eventuell venteliste, og søknader som kommer inn etter søknadsfristen, får tilbud om plass fortløpende – på de trinnene som har ledige elevplasser.
Dersom det er flere søkere enn det skolen har kapasitet til å ta inn, vi søkerne bli prioritert i denne rekkefølgen:
Øvrige søkere får plass i den rekkefølgen de har søkt. Søknadene blir nummererte i den rekkefølgen skolen mottar dem.
Dersom skolen ikke har anledning til å ta inn alle elever i en av de prioriterte gruppene, vil søkerne få plass i den rekkefølgen de har søkt.
Også etter hovedinntaket gjelder søknadskategoriene om fortrinnsrett, dette betyr at elever i prioriterte søknadskategorier kommer fremfor elever i gruppen «øvrige søkere». Elevene blir dermed satt på venteliste i prioritert rekkefølge.
17. september er det inntaksstopp, fra denne datoen blir det ikke tatt inn flere elever for gjeldene skoleår.
Normal prosedyre ved inntak:
Bestemmelse om inntak er enkeltvedtak, jf. forvaltningslova § 2. Hvis søkeren vil klage, er fristen tre uker fra søkeren har mottatt vedtaket. Søkeren sender klagen til skolen ved rektor. Dersom skolen ikke er enig i klagen, vil rektor sende den til Statsforvalteren i fylket, som er endelig klageinstans.
Søkeren kan la en advokat, eller en annen fullmektig, bistå og representere seg på alle trinn i saken. En annen fullmektig kan være en hvilken som helst myndig person, eller en organisasjon som han/hun er medlem av. Søker har rett til å se dokumentene i saken.
Klageretten og fristen for å klage på et enkeltvedtak er bestemt i forvaltningsloven §§ 28 og 29. Regelverket for å se dokumenter i saken finner du i forvaltningsloven §§ 18 og 19. Forvaltningsloven § 12 sier at søkeren kan bruke en fullmektig.
Skolestyret fastsetter antall elevplasser på hvert trinn. Denne bestemmelsen skal tas i starten av inntaksåret, senest 31. januar.
Vedtatt i skolestyret for Molde friskole 11. januar 2024